Nötter

Vilka nötter är bra för vad och vilka är nyttigast?

Paranötter
Superkraft: Skyddar mot cancer.

Paranötter är fullpackade med nyttiga fleromättade fettsyror och den viktigaste källan till selen, som behövs för energiförbränningen och för att kroppen ska kunna tillgodose sig antioxidanter. Forskare i Kuala Lumpur har funnit att selenhalten är lägre hos bröstcancerdrabbade kvinnor, och att bröstcancerrisken reduceras med ett ökat intag av selen. Det räcker med en paranöt för att få i sig mer än det rekommenderade dagliga selenintaget.

Per 30-gramsportion: 205 kalorier, 20 gram fett.

Pekannötter
Superkraft: Sänker det ”dåliga” LDL-kolesterolet.

Förutom att vara en utmärkt källa till E-vitamin, protein och antioxidanter, kan pekannötter avsevärt sänka nivåerna av LDL-kolesterol i blodet, enligt en studie utförd av New Mexico State University. Det här beror på att de är sprängfyllda med enkelomättade fetter och naturliga antiinflammatoriska ämnen, vilka också kan hjälpa dig att hålla vikten.

Per 30-gramsportion: 207 kalorier, 21 gram fett.

Valnötter
Superkraft: Reducerar inflammationer i kroppen.

Valnötter är laddade med protein och fibrer, och en bra källa till omega 3-fettsyror som alfalinolensyra (ALA). Enligt Mayo Clinic hjälper valnötter till att hålla dina blodkärl friska och reducerar inflammationer i kroppen som, om de får härja fritt, kan leda till artrit, hjärtsjukdomar och till och med cancer. Valnötter innehåller dessutom fler antioxidanter än de flesta andra nötter.

Per 30-gramsportion: 206 kalorier, 21 gram fett.

Jordnötter
Superkraft: Kan förebygga diabetes typ 2.

Ladda upp med jordnötter för att slippa diabetes – forskning från Harvard School of Public Health menar att en daglig jordnötsdos kan minska risken för att drabbas av diabetes typ 2 med 25 procent. Det här beror delvis på att nötens näringssammansättning hjälper till att sänka nivåerna av triglycerider i blodet, men jordnötter innehåller även magnesium, som också sänker risken för diabetes typ 2.

Per 30-gramsportion: 175,5 kalorier, 14,9 gram fett.

Cashewnötter
Superkraft: Bidrar till viktminskning.

Cashewnötter är fiberrika, vilket gör att deras energi frigörs långsamt. Det är också ett bra mellanmål efter träning, eftersom nötterna är protein- och kolhydratrika, samtidigt som höga magnesiumnivåer hjälper till att hålla ditt skelett starkt och musklerna friska. Cashew är även en bra järnkälla.

Per 30-gramsportion: 183 kalorier, 15,3 gram fett.

Mandlar
Superkraft: Stärker skelettet.

Mandlar är en viktig källa till näringsämnen som bidrar till skeletthälsan, en 30-gramsportion ger dig nio procent av ditt rekommenderade dagliga kalciumintag, och 27 procent av motsvarande för magnesium. Mumma för skelettet eftersom trion magnesium, kalcium och D-vitamin hjälper till att öka bendensiteten. Att dricka mandelmjölk är ett bra sätt att fylla på med kalcium om du inte äter mjölkprodukter.

Per 30-gramsportion: 184 kalorier, 16,8 gram fett.

Hasselnötter
Superkraft: Gör huden friskare.

Hasselnötter är sprängfyllda med E-vitaminer, vilka sägs hjälpa till att förebygga rynkor genom att fylla ut cellerna i din hud. Hasselnötter innehåller även B-vitaminer och folater, som är väsentliga näringsämnen för friskt hår, hud och naglar. Detsamma gäller immunförsvaret. Som de flesta andra nötter, är hasselnötter en bra källa till enkelomättade, LDL-kolesterolsänkande fetter, och rika på kalium, kalcium och magnesium.

Per 30-gramsportion: 195 kalorier, 19,2 gram fett.

  

Nu får det räcka!

Orkar inte vara mer sjuk nu! Mitt immunförsvar är verkligen i botten, så dags att boosta det! Hitta den här på apoteket och tänkte den kunde vara värd att prova. Den inne håller vitamin D och C, Selen, Zink och Betaglukan.

Håll tummarna för att den fungerar! Den smakar uppfriskande i alla fall :)

Och alla ni som är sjuka,  håll er hemma för guds skull!

image

  

Skrämmande

Fetma har blivit ett samhällsproblem som växer lika snabbt som våra midjemått. McKinsey Global Institute menar att kostnaden för fetma globalt sett är närmare tusen miljarder årligen. Det är mer än kostnaden för alkoholism och klimathot.

McKinsey Global Institute rapporterar att 30 procent av jordens befolkning, vilket motsvarar cirka 2,1 miljarder människor, lider av fetma eller åtminstone övervikt. Att fetma blir allt vanligare är inget nytt, men rapporten målar upp en skrämmande framtida världsbild som är betydligt allvarligare. Innan 2030 kommer hälften av jordens befolkning vara överviktiga eller sjuka av fetma.

Lösningen? Enligt McKinsey Global Institute är individuella kostråd mindre troligt. Istället föreslår forskarna mer övergripande insatser då utvecklingen är så pass allvarlig att man pratar om en global krissituation. Det handlar inte bara om hälsa, utan ekonomi. Fetmarelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer är en stor ekonomisk belastning för alla nationer.

 

En intressant artikel ur: IronMan Magazine som jag var tvungen att dela med mig. Denna tidningen är verkligen värd att köpa, mycket intressanta artiklar i varje tidning!

  

Nått vettigt

Det är tur att man nu har ork till att göra något vettigt när man ligger hemma och är sjuk! Hoppas verkligen att detta är över till på måndag! Vill bli frisk nu!!

Ligger på soffan och läser Hälsopsykologi,  ska skriva ihop ett PM efter att jag läst böckerna och de två vetenskapliga artiklarna jag hittat! :)

Det är fredag nu va? Eller? Haha noll koll på dagarna har jag haft denna veckan men det går ju aldrig att missa att det är fredag, bara gå in på facebook eller instagram så vet man ;)

image